Forum europeistyka Strona Główna
FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum europeistyka Strona Główna  Zaloguj  Rejestracja
Badana i rynkowe i marketingowe - notatki

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum europeistyka Strona Główna -> Notatki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AskA :)
Student



Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk/Kościerzyna

PostWysłany: Wto 14:58, 25 Mar 2008    Temat postu: Badana i rynkowe i marketingowe - notatki

Witam,
na początek pytanie- czy ktoś tutaj zagłąda???
wrzucam notatki, które mam, dostałam mam prośbę zeby ktoś kto ma wrzucił tutaj resztę notatek z przedmiotu pani Klimek...

pozdrawiam Wesoly

23.02.08.Wykład
Rynek dzieli się na segmenty, po to by dowiedzieć się jakie produkty sa chłonne.
Marketing MIX- narzędzia produkty, cena, promocja ,dystrybucja-każde przedsiębiorstwo oddziaływuje za pomocą takich narzędzi jakimi chce.

Badania-przeprowadza się po to aby zminimalizować ryzyko-trzeba mieć informacje, specjaliści do badań rynkowych i marketingowych je wykonują.

Produkt-dobro materialne i usługa

Decyzja-dokonany przez decydenta wybór przyszłego zachowania się spośród zachowań możliwych, szczególnie wybór jednego wariantu działań wg którego będzie postepował decydent lub wykonawca decyzji.

Decyzje dzielą się na :

standardowe:
Powtarzają się co jakiś czas (piediodycznie), oznaczają się rytmami złożonymi z niewielu kroków, wymagają stosunkowo niewiele informacji, nie angażują zbyt wielu środków, ale wymagają ciągłości i powtarzania informacji np. w przedsiębiorstwie decyzje o zakupie surowców od określonego dostawcy, bieżąca sprzedaż, w gosp.domowym codzienne zakupy.

Podstawowe:
Inaczej strategiczne
Występują nieregularnie, niekiedy bardzo rzadko, wymagają algorytmów złożonych z wielu skomplikowanych kroków, wymagają obfitej i urozmaiconej informacji np. decyzje wejścia na rynek, decyzje o podjęciu inwestycji, decyzje o wprowadzeniu nowego produktu.

Przesłanki podejmowania decyzji przez konsumentów:
1. hierarchia zaspokajania potrzeb (kolejność, piramida masłowa
2. wybór form konsumpcji (przemieszczanie się, możliwości finansowe, styl życia)
3. możliwość wyboru samego produktu (pozycjonowanie-forma prezentacji produktu aby to on był kupowany)

Proces podejmowania decyzji na podstawie informacji pochodzących z badań marketingowych:
1. Faza identyfikacji problemów decyzyjnych lub okoliczności sprzyjających
-ustalenie celów
-określenie istniejącego i(lub0potencjalnego stanu rzeczy
2. Faza ustalania problemów do rozwiązania
- wybór problemów do rozwiązania
3. Faza rozwiązywania problemów
- rozwój alternatyw osiągnięcia celów
- wybór najlepszej alternatywy
- podjęcie decyzji i jej realizacja-możliwa modyfikacja
4. Faza kontroli (ocena wyników)
- kontrola rezultatów podjęcia decyzji i jej realizacji

Pewność-jest to niezachwiane przekonanie o istnieniu czegoś lub o tym ze jakiś proces będzie miał określony przebieg; Jeżeli tego niezachwianego przekonania nie ma to mamy niepewność. Jeżeli jest duże prawdopodobieństwo, że przedsięwzięcie się nie uda to jest ryzyko (duże prawdopodobieństwo niepowodzenia).












ŹRÓDŁA(CZYNNIKI) RYZYKA (NIEPWENOŚCI):
-działania przyrody
-procesy polityczne
-konflikty polityczne
-procesy gospodarcze
-rozwiązania prawne w kraju i na świecie
-działania sił społecznych ( np. strajki)
-zasady gry rynkowej(np. walka konkurencyjna)
-zmiany ceł, oprocentowań kredytów,
-specyficzne czynniki ryzyka związane z dziedzina
-brak informacji

Informacja
minimalizacja skutków ryzyka

DANE- są to fakty lub zdarzenia przedstawione w postaci liczb lub liter oraz specjalnych symboli kodowych, umożliwiające ich przesyłanie, przetwarzanie lub przechowywanie w postaci zbiorów lub danych.
Dane przekształcają się w informacje w momencie ich interpretacji przez człowieka.
INFORMACJA-jest związana ze świadomością człowieka;dane bez informacji są bezużyteczne.

Informacje(dane)można podzielić:
*ze wzg.na spełnianą funkcje:
1. informacje meldunkowe-procesy realne
2. inf. koordynacyjne-opsują bezpośrednie powiązanie pomiędzy uczestnikami rynku
3. inf. decyzyjne-mają postać decyzji, są przekazywane przez podmioty innym podmiotom
*wg.źródła pochodzenia:
1.bezposrednie-bezpośredni pomiar sondaży
2. wtórne-pobierane z wcześniejszych pomiarów bezpośrednich lub wtórnych, zazwyczaj przetworzonych

Źródła wtórne -czyli polega to na studiowaniu literatury fachowej, są to dane, które zostały już wcześniej zgromadzone tj. publikacje książkowe, czasopisma, informatory, słowniki, wydawnictwa statystyczne, sprawozdawczość przedsiębiorstwa, banki danych, internet. Korzystanie ze źródeł wtórnych to inaczej badania przy biurku. Od nich zaczyna się większość badan. Po wykorzystaniu wtórnych rob się badania pierwotne.

Źródła pierwotne - obejmują dane zbierane specjalnie dla określonego problemu badawczego, określa się je jako badania w terenie, np. ankiety, wywiad, obserwacje, eksperyment, degustacje, reakcje klienta na reklamę,. Źródła pierwotne służą konkretnemu celowi badawczemu. Są czasochłonne, pracochłonne i kosztowne.

MSI- skoordynowany zespół ludzi, działań, narzędzi, którego celem jest gromadzenie, przechowywanie danych, wykorzystanie danych dostarczonych przez badania rynkowe i marketingowe. Badania rynkowe czy marketingowe zależą od adaptacji przedsiębiorstwa.

1. Faza adaptacji pierwotnej – wejście na rynek, faza przystosowania się do rynku; gromadzenie informacji o rynku (entropia-chaos, nieuporządkowanie sytuacji), informacje uporządkowania wiedzy na fazie przystosowania się d rynku.
2. faza wtórna- polega na tym, że przedsiębiorstwo na rynku chce zdobyć przewagę (działalność marketingowa). Informacje mają charakter negentropijny; wiążę się to z uporządkowaniem; relacje przedsięb.z rynkiem, tworzenie nowych konfiguracji, elementów na celu sprawnemu funkcjonowaniu.




WYKŁAD 24.02.08.
Badania rynkowe Badania marketingowe
- ujemne sprzężenie zwrotne umozliwia uczenie się o faktach, zdarzeniach, procesach rynkowych na zasadzie prób i błędów - sprzężenie zwrotne kumulowanie wiedzy marketingowej na zasadzie kompensacji jego stanu
- mają charakter kosztowy( związane z ceną za nieudane próby i błędy)
- mają charakter wynikowy(związane są z zyskiem bardziej efektywnego działania)

- prowadzone są w obszarze entropii związanej z nieokreślonością sytuacji w fazie adaptacji pierwotnej
- prowadzone są w negentropi w fazie adaptacji wtórnej
- są niezbędne do zdobycia zrównoważonej pozycji na rynku - są niezbędne do zdobycia przewagi konkurencyjnej
- musza poprzedzać badania marketingowe - aby były efektywne muszą być poprzedzone
badaniami rynkowymi
Dwa obszary działania:
1.prognozowanie
2.analiza rynku(służy do poznania bieżących zjawisk):
a. analiza równowagi rynkowej
b. analiza pojemności rynku
c. analiza chłonności rynku
Dwa sposoby:
1. Badania związane z marketingiem MIX
2. Badania związane z postępowaniem motywami, postawą konsumentów
- mają charakter obiektywny - mają charakter subiektywny
- metody ilościowe - na szerszą skale metody jakościowe
- źródła wtórne - w wielu źródła pierwotne

ZAMKNIETY CYKL BADANIA MARKETINGOWEGO.
DYREKTOR(kierownik)1.projektowanie,badanie2. dobór próby i budowa instrumentu pomiarowego3. zbieranie danych4. sprawdzanie i analiza danych5. interpretacja, prezentacja i ocena wynikówDYREKTOR(kierownik)
Wspólną cecha jest: cykliczność i współzależność etapów
Cykliczność polega na tym ze decydent pojawia się na początki i końcu zadania.

Podział badań marketingowych i rynkowych:
Wg. Horyzontu czasowego:
1. historyczne
2. bieżące
3. perspektywiczne

wg. Stopnia szczegółowości:
1. mikroekonomiczne- których przedmiotem jest przedsiębiorstwo
2. makroekonomiczne

wg. Potrzeb informacyjnych:
1. stałe- oparte na źródłach wtórnych, prowadzone systematycznie(regularnie)
2. okresowe- prowadzone regularnie
3. sporadyczne-przewarznie nieregularne zaspokojone konkretnych potrzeb decydentów

wg. Wielkości badanej populacji
1. wyczerpujące(pełne)-obejmują całą, znaną i określoną populacja
2. niewyczerpujące(niepełne) obejmują cześć populacji tzw.próbe
wg. Jednostki miary
1. ilościowe- obejmują tę część zjawiska, które ma ilościowe skale pomiarowe czyli jedn.miary
2. jakościowe- badane są zjawiska, które nie mają jedn.miary, jakościowe skale pomiarowe

W skład badań popytowych wchodzą:
1. analiza pojemności rynku
2. analiza chłonności rynku
3. segmentacja i selektywność
4. badanie postępowania konsumenta na rynku

Rynek potencjalny- z całej populacji wybiera się tych, którzy są zainteresowani
Rynek dostępny- sami zainteresowani mają wystarczający dochód i dostęp do oferty
Kwalifikowany rynek dostępny- zbiór konsumentów, zainteresowanych danym produktem, posiadających dochód i dostęp do tego produktu, posiadają kwalifikacje do określonej oferty
Docelowy rynek działania-ta cześć kwalifikowanego rynku dostępnego lub rynku dostępnego której przedsiębiorstwo chce zaistnieć, skierować swoją ofertę.
Rynek spenetrowany- zbiór konsumentów, którzy już nabyli dany produkt.

Potencjał rynku- najwyższy możliwy popyt-łączna możliwa zdolność absorpcyjna rynku na określony produkt w konkretnym czasie w stosunku do wszystkich oferujący

Chłonność rynku- poziom natężenia potrzeb,(intensywność zapotrzebowania na konkretne produkty) w porównaniu z bieżącymi możliwościami jego zaspokojenia na danym rynku, przy określonym poziomie cen i dochodu.
Wskaźniki które wchodzą w skład chłonności:
1. braki towarowe
2. popyt zaspokojony
3. popyt niezaspokojony


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez AskA :) dnia Wto 15:00, 25 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Hodys
Student



Dołączył: 13 Lut 2007
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sierakowice

PostWysłany: Śro 23:11, 26 Mar 2008    Temat postu:

ja zagladam... Mruga

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum europeistyka Strona Główna -> Notatki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
BBTech Template by © 2003-04 MDesign
Regulamin