Forum europeistyka Strona Główna
FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum europeistyka Strona Główna  Zaloguj  Rejestracja
Pytania - historia (zieeew)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum europeistyka Strona Główna -> Notatki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marti
Administrator



Dołączył: 13 Lut 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gda

PostWysłany: Wto 22:04, 25 Wrz 2007    Temat postu: Pytania - historia (zieeew)

Cytat:

Pytania z zakresu historii społecznej i kultury europejskiej
1. Scharakteryzuj różnice pomiędzy społeczeństwami: polis w Atenach i polis w
Sparcie
(powinna być podana definicja polis jako miasta państwa, wskazanie że chronologicznie dotyczy to starożytnej Grecji, w Sparcie -spartanie contra heloci, najważniejsza organizacja militarna; w Atenach - po reformach Peryklesa udział męskiej części społeczeństwa w rządach demokracja ateńska)
2. Omów rolę patrycjatu w dobie republiki rzymskiej
(konieczne wskazanie, że chodzi o republikę konsulatu, patrycjat sprawuje główne urzędy takie jak min. konsul, pretor, cenzor, kwestor, sprawuje je kolegialnie, honorowo, z zachowaniem hierarchii urzędów, definicja patrycjatu jako szlachetnie urodzonych, zasiadali w sensacie)
3. Wskaż główne antagonizmy między patrycjatem a plebsem w starożytnym
Rzymie
(konieczne wyjaśnienie pojęć patrycjat i plebs; oraz wskazanie rozwoju Rzymu od republiki przez cesarstwo pryncypatu do cesarstwa dominatu; wskazanie, ze wpływ na wołdze, gospodarkę i kulturę miał przede wszystkim patrycjat, rola igrzysk i rozdawnictwa zboża w utrzymaniu w posłuchu rzymskiego plebsu)
4. Wskaż wpływ tzw. Wędrówki Ludów na rozpad starożytnych struktur
spolecznych w Imperium Rzymskim
(wyjaśnienie pojęcia Wędrówka Ludów, przyczyny- min. stepowienie Azji, rozpad dotychczasowej struktury- już w III w. ne. ; nowe spojrzenie na niewolnictwo- ideologia chrześcijańska)
5. Scharakteryzuj struktury społeczeństwa feudalnego w okresie (VIII-XIH w.)
(wyjaśnienie pojęcia feudalizm, związki społeczeństwa z ziemią, od monarchii patrymonialnej (np. Monarchia Franków) - gdzie ziemia własnością króla, do monarchii lennej- struktury senior -wasal, drugi wielki właściciel ziemski -Kościół
6. Scharakteryzuj struktury społeczeństwa stanowego w Europie (XIII-XV w.)
(wyjaśnienie pojęcia stan - grupy społecznej różniącej się pozycją prawną, gospodarczą i kulturą, wyróżnienie następujących stanów- duchowieństwa, stanu rycerskiego, mieszczańskiego i kmiecego, reprezentacja stanowa - Stany Generalne we Francji w 1302 r. zamykanie się stanów w XV wieku)
7. Omów wph/w odkryć geograficznych na przemiany w strukturach społeczeństwa
Europy w XVI i XVII wieku
(Napływ kruszców z Ameryki- rozwój kupiectwa, handlu, niezależność ekonomiczna najbogatszych warstw mieszczaństwa we Francji, Anglii, ziem Cesarstwa Niemieckiego, podważenie autorytetu Kościoła- reformacja)
8. Omów początki walki o prawa wyborcze w Anglii


(XVII wieczna Anglia- rewolucja burżuazyjna -- walka o prawa wyborcze, skutek wprowadzenie monarchii parlamentarnej, powstanie stronnictw' politycznych)
9. Scharakteryzuj społeczeństwo Francji w przededniu Rewolucji 1789r.
( Francja rządów- Ludwika XVI i Marii Antoniny, monarchia absolutna lecz wpływy myśli oświeceniowej, społeczeństwo: wyższe duchowieństwo, szlachta i stan III, ten ostatni mocno zróżnicowany majątkowo i kulturowo- podatki płaci głownie stan III ale nie ma wpływu na władzę, zwołanie w maju 1789 r. Stanów Generalnych)
10. Scharakteryzuj społeczeństwo europejskie doby industrialnej (XIX w. - do I
wojny światowej)
(rozwój przemysłu w Europie- narodziny społeczeństwa masowego, walka o prawa wyborcze w Anglii- czartyzm, Francja - Wiosna Ludów, narodziny i rozwój partii politycznych, początek systemów demokratycznych)
11. Omów zmiany społeczeństwa europejskiego w okresie od I wojny światowej do
końca XX wieku
(rozszerzenie prawa wyborczego, wzrost liczby ludności, podział polityczny Europy po 1945 r.; między demokracja a totalitaryzmem, społeczeństwo w okresie przemian lat 1989/90)
12. Omów różnice w położeniu społecznym kobiet w epoce starożytności
(Starożytna Grecja - polis Sparty - kobieta bardziej niezależna niż w Atenach, sytuacja kobiet w Rzymie lepsza niż w Grecji, prawo do rozwodów, uczestniczenia w życiu społecznym, praca kobiet)
13. Omów stosunek Kościoła Zachodniego (łacińskiego) do kobiet w średniowieczu
(Oficjalny nurt teologii do pocz. XIII w. bardzo nieprzychylny kobiecie, 1215 obowiązek celibatu- kobieta poważnym zagrożeniem, dominikanie o kształceniu kobiet, droga kobiet do świętości i zmian stanowiska kościoła)

14. Scharakteryzuj sytuację kobiety w rodzinie okresie średniowiecza i nowożytnej-
porównanie
(śmiertelność kobiet - bardzo wysoka w średniowieczu, rodzina jednopokoleniowa, kto decyduje o związkach - rodzina - ojciec, jego krewni, małżeństwa aranżowane, stosunek do dzieci- czy dziecko pojawia się w renesansie)
15. Scharakteryzuj stanowisko reformacji wobec roli kobiet w społeczeństwie
nowożytnym
(Luter i Kalwin o kobietach, rola kobiety w rodzinie, edukacja kobiet, prawo do głoszenia słowa Bożego, sprzeciw wobec ich jakiejkolwiek roli w reformowanym kościele, purytanie- surowe normy moralne także wobec kobiet
16. Omów role społeczną kobiet w dobie emancypacji i w dobie XX wieku
(wyjaśnienie pojęcia emancypacja, wskazanie na początki uniwersyteckiego kształcenia kobiet, edukacja na tzw. Pensjach, przykłady - może być Maria Curie- Skłodowska, walka o prawa wyborcze- sufrażystki, współczesna rola kobiet na wybranych przykładach)

17. Scharakteryzuj codzienną dietę i higienę w starożytnej Grecji i Rzymie
(dieta żołnierzy w Sparcie. głód \v Atenach- nowe ustawodawstwo, higiena w Rzymie -termy, akwedukty, rola balwierza, różnice w diecie patrycjatu, pospólstwa i plebsu w Imperium- od wystawnej uczty do rozdawnictwa żywności dla ubogich)
18. Omów zmiany jakie zaszły w diecie społeczeństwa europejskiego w czasach
średniowiecza
(dieta mięsna- ograniczenia wynikająca ze stanowiska Kościoła- posty, wpływ różnic stanowych na zróżnicowanie pożywienia, wynalazki i narzędzia ułatwiające uprawę roli i obróbkę żywności- pług, koło nasiebierne. młyny i folusze, wiatrak)
19. Scharakteryzuj poziom higieny, wiedzę medyczna w epoce średniowiecza
(Higiena zależna od grupy społecznej, higiena w mieście średniowiecznym- łaźnie, średniowieczne szpitalnictwo i pomoc ubogim, medycyna naturalna a uniwersytecka)
20. Scharakteryzuj wpływ odkryć geograficznych na zmiany w diecie społeczeństw
doby nowożytnej i XIX wieku
(Rola sadzonek ziemniaka w walce z głodem w Europie- przykład Irlandii, zaraza ziemniaczana a Wiosna Ludów, nowe przypraw)' i używki, zwłaszcza kawa i herbata, cukier trzcinowy i buraczany, początek punktów zbiorowego żywienia w związku z uprzemysłowieniem)
21. Omów współczesne problemy produkcji i konsumpcji żywności w Europie
(kryzysy nadprodukcji, klęski żywiołowe, mechanizacja rolnictwa, żywność przetworzona, tzw. Fast foody. niedobory gospodarcze w Polsce do 1989 r., reglamentacja żywności)
22. Scharakteryzuj zmiany w higienie i medycynie w Europie w okresie od
Oświecenia do XX wieku
(rozwój pomieszczeń służących higienie osobistej- łazienki, kanalizacja, higiena przedmiotem troski medycyny, XIX -wieczne wynalazki i odkrycia a rozwój nauk medycznych, współczesne problemy medycyny- nowe wyzwania)
23. Omów definicję miasta w Europie i wymień jego najważniejsze instytucje
społeczne
(miasto zamieszkane przez ludność zatrudnioną w zawodach pozarolniczych, instytucje-samorząd, kościoły, wymiar sprawiedliwości, szpitale, szkoły)
24. Scharakteryzuj lokacje i rozwój miasta w okresie średniowiecza i epoce
nowożytnej
(wyjaśnienie pojęcia lokacji, wzrost znaczenia takich instytucji jak rady miejskie, sądownictwo, wpływ odkryć geograficznych na wzrost urbanizacji Europy Zachodniej)
25. Wskaż najważniejsze problemy w miastach doby industrialnej
(problemy aprowizacyjne, oczyszczanie miast, patologie społeczne, rozrywka)
26. Scharakteryzuj pojęcie kultury narodowej
(pojęcie narodu, pojęcie kultury jako zespołu historycznego dorobku myśli i twórczości materialnej społeczeństw europejskich, kultura europejska e kultury narodowe

27. Wskaż i krótko omów najważniejsze instytucje kultury narodowej
(instytucja takie jak Biblioteka, Muzeum, Teatr Narodowy, narodowa kinematografia)
28. Scharakteryzuj proces kształtowania się narodowych i lokalnych wiezi
społeczeństwa
(tradycja, związki rodzinne, pamięć o przeszłości, ważne daty i miejsca, tzw. małe ojczyzny)
29. Scharakteryzuj na wybranych przykładach współczesną kulturę masową w
Europie
(wyjaśnienie pojęcia, kultura masowa np. film, muzyka, subkultury)
30. Omów na wybranych przykładach migracje społeczne w Europie XIX i XX
wieku
(objaśnienie pojęcia migracja, migracje ze wsi do miasta, wzrost urbanizacji, migracje polityczne i gospodarcze)


Owocnej nauki życzę Twisted Evil


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum europeistyka Strona Główna -> Notatki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
BBTech Template by © 2003-04 MDesign
Regulamin